Et sundhedsvæsen med patienten i centrum
Er du også træt af den evige strukturdiskussion, der altid får problemerne i sundhedsvæsenet til at handle om at tilgodese offentlige udbydere – i stedet for at fokusere på patientens oplevelser?
Det vigtigste, når du som patient kommer i kontakt med sundhedsvæsnet, er, at du får en hurtig og effektiv behandling. At du føler dig holdt i hånden hele vejen igennem, og at du kan føle dig tryg ved, at du får den bedste oplevelse. Og måske vigtigst af alt, at du ikke bliver tabt mellem to stole.
Det er fløjtende ligegyldigt, om der er fem, fire eller nul regioner, så længe du har en god oplevelse som patient, og at du bliver rask. Desværre er der ikke mange, der har den oplevelse i dag, og hvis vi skal skabe et sundhedsvæsen, der kan alt det, bliver vi nødt til at se på, hvordan vi strukturerer vores sundhedsvæsen i fremtiden.
Det vil vi:
Vi vil skabe et sundhedsvæsen med patienten i centrum. Et sundhedsvæsen uden unødvendige bureaukratiske lag og med fri konkurrence mellem private og offentlige udbydere af sundhedsydelser på så mange områder som muligt. Vi skal have gjort op med de incitamenter, som gør, at det offentlige vil fastholde dig som patient i det offentlige system, selvom der er bedre alternativer. Vi vil skabe et sundhedsvæsen, der er professionelt drevet, og hvor vi nedbryder den dobbeltrolle, det offentlige kan spille i dag, hvor de både udbyder og indkøber sundhedsydelser. Det betyder nemlig, at vi reelt ikke ved, hvad en behandling koster, og hvor der ingen konkurrence er.
Sådan gør vi:
Et nyt organ – SundhedDK – overtager det overordnede ansvar
Regionerne skal nedlægges, og det overordnede ansvar for driften af sundhedsvæsnet skal overgå til en ny landsdækkende enhed kaldet SundhedDK.
SundhedDK skal have ansvaret for at indkøbe sundhedsydelser hos en udbyder, uanset om den udbyder er offentlig eller privat. Der skal opstilles nogle klare faglige krav, og hvis man kan leve op til dem, skal man have mulighed for at byde ind på opgaven. På den måde får vi nedbrudt grænserne mellem det private og det offentlige sundhedssystem, så vi kan udnytte den ledige kapacitet i det private, og dermed få nedbragt ventelisterne i det offentlige.
Derudover skal SundhedDK overtage en række af de opgaver, der i dag ligger hos regionerne, men som løses bedst nationalt.
For at sikre armslængde skal SundhedDK ledes af en professionel bestyrelse bestående af fagpersoner, men hvor sundhedsministeren har det øverste politiske ansvar.
FriHospitaler
Alle sygehusene skal i højere grad drives lokalt med en professionel bestyrelse, der har ansvar for drift og økonomi.
Vi kalder det FriHospitaler.
Det er for at sikre en stærk lokal forankring, og at de enkelte FriHospitaler også høster frugten af de investeringer og effektiviseringer, der laves. FriHospitalerne skal i højere grad ses som en sundhedsleverandør, som udbyder en ydelse til sundhedsvæsnet, i ligeværdig konkurrence med private udbydere.
Hvis man f.eks. i dag effektiviserer en afdeling, eller implementerer en teknologi, som gør, at man kan frigive nogle ressourcer, så får den enkelte afdeling eller sygehus ikke gavn af det i nævneværdig grad, fordi besparelserne ender i en samlet regional kasse. Ved derimod at lade driften varetages decentralt på FriHospitalerne, skabes der en bedre incitamentsstruktur, der i højere grad understøtter udvikling, innovation og motivation blandt medarbejderne.
Lettere at udbyde sammenhængende patientforløb
I dag har forskellige offentlige myndigheder og aktører ansvar for forskellige dele af patientrejsen, og det skaber flere steder udfordringer for innovative og effektive samarbejde mellem det offentlige og private leverandører. Det kan betyde en uklar ansvarsplacering, mere bureaukrati og en dårlig patientoplevelse. Derfor skal det gøres lettere at udbyde hele patientforløb, hvor finansieringen af patientforløbet i dag vil overlappe mellem kommuner og regioner.
Et eksempel er AcuCare, der er et samarbejde mellem Sjællands Universitetshospital, Nykøbing F., Region Sjælland, og en række private aktører. Her styrkes indsatsen for borgere, der vurderes til at kunne blive færdigbehandlet tilsvarende eller bedre i eget hjem, og borgeren tilbydes at blive færdigbehandlet hjemme af Falck ud fra sygehusets behandlingsplan. Det betyder, at den enkelte patient kan undgå flere dages indlæggelse på hospitalet og dermed i højere grad fortsætte sin hverdag.