Helena Artmann Andresen
6. maj 2025

Folkeskolen bør afspejle vores grundlæggende liberale, demokratiske, individorienterede, ligestillede og meritokratiske samfund.

Skolen skal således være et sted, der udover at udvikle elevernes faglige færdigheder danner eleverne, så de opnår en fornuftig forståelse for danske værdier, og så de jævnfør folkeskolens formålsparagraf forberedes til at indgå i et »samfund med frihed og folkestyre«. Derfor skal eleverne selvsagt også præsenteres for de værdier, som Danmark og mange andre vestlige lande er bygget på, dvs. ytringsfrihed, demokrati, retssikkerhed mv. Men de skal også lære om emner og begivenheder, som har eller har haft stor betydning for det danske samfund, f.eks. Muhammed-krisen. Muhammed-krisen er måske den begivenhed, som udover koranafbrændingerne har afspejlet en af de største forskelle på danske og muslimske værdier. Muhammed-tegningerne satte groft sagt pisset i kog hos troende muslimer, og afbrændinger af det danske flag var ikke et særsyn i den islamiske verden. Men tegningerne førte også til diplomatiske udfordringer og til trusler mod tegnere og aviser, der valgte at bringe tegningerne. Også herboende muslimer kritiserede tegningerne og mente, at de var en hån imod deres religion. De ville have tegningerne fjernet. De ville tilsidesætte ytringsfriheden. Men i Danmark skal man kunne sige og tegne, hvad man vil, uden at blive udsat for dødstrusler og andre ubehagelige episoder og det skal eleverne selvfølgelig også lære. At ytringsfriheden er et faktum her i landet, som vi ikke vil gå på kompromis med. Eleverne skal også præsenteres for emner som antisemitisme, Holocaust, social kontrol og æresrelateret vold. For vi må indse, at visse befolkningsgrupper, selv i Danmark, har deres værdier et forkert sted. I nogle indvandrermiljøer er det en gængs opfattelse, at Israel ikke længere skal eksistere, at kvinder er andenrangsborgere, og at homoseksualitet er en synd. Vores danske værdier bygger på frihed, ligestilling mellem kønnene og muligheden for at elske, hvem man vil. Børn skal selvfølgelig præsenteres for danske værdier i løbet af deres skolegang, så de er i stand til at indgå i det danske værdifællesskab, og så udanske værdier og opfattelser ikke går i arv i indvandrermiljøerne. For alle elever har krav på at arve de kulturelle værdier, som vores samfund er bygget på – uanset hvilken baggrund de eller deres forældre har. Desværre frygter mange lærere at skulle undervise i Muhammedkrisen. F.eks. svarer en tredjedel af de adspurgte samfundsfags- og historielærere i en tidligere undersøgelse, at de enten i ”nogen”, i ”høj grad” eller i ”meget høj grad” ville være bekymrede for deres sikkerhed, hvis de i fremtiden skulle vise tegninger af profeten Muhammed. Lærere skal selvfølgelig ikke være bange for at gå på arbejde – derfor foreslår Liberal Alliance, at eksperter nedsat af Børne- og Undervisningsministeriet skal undervise eleverne på de folkeskoler, hvor der er integrationsudfordringer. På denne måde sikres det, at den enkelte lærer kan gå trygt på arbejde, mens eksperterne vil besidde de rette kompetencer og værktøjer til at håndtere eventuelle opstående konflikter.
(Indlæg bragt i Jyllands-posten 3. maj 2025)