Carsten Bach
20. juni 2025

Vores sikkerhed afhænger af økonomiske slagkraft. Derfor er det useriøst, at regeringen ikke har givet et bud på, hvor finansieringen til forsvarsoprustningen skal komme fra

I snart tyve år har tv-programmet “Luksusfælden” underholdt og forarget, når impulsive danskere bliver udstillet for åben skærm på grund af deres rod i privatøkonomien. Luksusfælden beror på én banal pointe.

Med en manglende plan for privatøkonomien kan selv små forbrugsfristelser føre til kviklån, der eksploderer i renter. For uge efter uge illustrerer programmets eksperter, at et midlertidigt plus på kontoen ikke er det samme som en varig indtægt. Men udskifter man privatøkonomi med nationaløkonomi er en tilsvarende tendens ved at udspille sig i dansk politik, hvor Finansministeriet med jævne mellemrum finder nye milliarder i budgettet.

Ja, alene siden valgkampen i 2022 er det økonomiske råderum faktisk blevet opjusteret hele fem gange med mere end 45 mia. kr. Hertil kommer, at den danske stat også har haft et markant overskud på de offentlige finanser hvert eneste år siden år 2020. De seneste fem år er statens overskud på de offentlige nemlig samlet set løbet op i svimlende 437,5 mia. kr.

For blandt andet som følge af de strukturreformer, man har lavet siden 80’erne, har Mette Frederiksens regeringer overtaget nogle særdeles sunde offentlige finanser. Men som en forkælet arving, der aldrig selv har tjent formuen, kan også en regering hurtigt vænne sig til lette penge og glemme, at indtægten ikke er evig. Kaster man et blik på statsministerens seneste melding om at opruste Forsvaret, kan man let forledes til at tænke, at hun er landet i “Luksusfælden”.

Hvilken finansiering?

For selvom Mette Frederiksen gerne vil bruge 5 pct. af vores bnp på Forsvaret, står det straks mere sløjt til, når det kommer til at anvise finansieringen.
Det er useriøst i en tid med krig på det europæiske kontinent. Både Danmarks og Europas sikkerhed afhænger nemlig af vores økonomiske slagkraft. I hele det forrige århundrede har vi europæere nydt godt af, at tidligere generationer har skabt et Europa og Danmark, som er en af de mest velstillede afkroge på kloden. Men noget er ved at ændre sig i disse år.

De tektoniske plader under international politik er i opbrud, den globale magtbalance er ved at blive forskudt, og år for år sakker Europas vækst, produktivitet og konkurrenceevne tiltagende længere bagud.
For tyve år siden var ca. hver tredje af de største tusind virksomheder fra Europa. I dag er tallet svundet ind til en sjettedel.

I 2023 blev der registreret 9883 patenter i avancerede digitale teknologier i EU. Det tilsvarende tal i Kina og USA var hhv. 27.928 og 49.248.
Og mens EUs økonomi udgjorde 110 pct. af den amerikanske i 2008, var dette tal reduceret til at være 67 pct. i 2023. Så hvad skal vi gøre for at opruste Danmark økonomisk, så vi kan imødegå den sikkerhedspolitiske trussel?

Økonomisk plan

I Liberal Alliance har vi fremlagt en fuldt finansieret økonomisk plan, som gør det muligt for os at efterleve de nye Nato-styrkemål. For det første bør vi halvere dagpengeperioden, sænke dimittendsatsen til SU-niveau og afskaffe både beskæftigelsestillægget og muligheden for at få 110 pct. dagpenge under uddannelse, så vi sparer 8,6 mia. kr. Med både en public service-reform og en reduktion af myriaden af “puljer og projekter” på finansloven, får man yderligere 4,2 mia. Så er der antallet af administrativt ansatte i staten, som skal rulles tilbage til niveauet, før Mette Frederiksens regeringstid, hvilket vil give 13,5 mia. kr. Og hvis man tilmed ruller overadministrationen i regionerne og kommunerne tilbage, får man yderligere 8,8 mia.

Vis os budgettet

Men det handler imidlertid heller ikke kun om at lave spareøvelser. Skal vi på lang sigt have sundere finanser, skal vi også lave reformer, der øger fremtidens vækst. For det første bør ingen danskere betale mere end 50 pct. i skat på deres arbejde. Toptopskatten skal afskaffes, og topskatten skal sænkes markant ved at fjerne den kommende mellemskat. For det skal kunne betale sig at være blandt dem, der bidrager mest til vores samfund. Selskabsskatten skal sænkes til maks. 18 pct., så de danske virksomheder bliver mere konkurrencedygtige, og på sigt skal vi have en flad kapitalbeskatning på 27 pct. Disse spareøvelser og økonomiske reformer er det skjold, der gør et højt forsvarsbudget bæredygtigt i fremtiden.

Uden dem vil oprustningen svare til at betale for vores sikkerhed med kredit.
Hvis “Luksusfældens” økonomer fik besøg af Mette Frederiksens regering, ville rådet være det samme som til den overforbrugende familie:
Lav et varigt budget, og vis, hvor pengene skal komme fra.

For hvis vi i Danmark, skal kunne slå over vores vægtklasse sikkerhedspolitisk, kræver det også, at vi har en vis økonomisk slagkraft. Før regeringen kommer med flere forsvarsløfter, skylder de derfor at komme med svar på, hvordan oprustningen skal finansieres. Som en forkælet arving, der aldrig selv har tjent formuen, kan også en regering hurtigt vænne sig til lette penge og glemme, at indtægten ikke er evig

(Indlæg bragt i Børsen d. 20. juni 2025)