Skal vi løse Københavns parkeringsproblemer – eller fortælle historier til hinanden?
Kære københavner med bil, jeg er ked af, at du ved flere kommunalvalg er blevet bundet en historie på ærmet.
»Stem på mig, så skaffer jeg dig flere parkeringspladser,« har det lydt fra fortrinsvis borgerlige kandidater og partier. Det passede desværre ikke, og du har ikke fået flere p-pladser, og det var heller ikke seriøst ment, da de lovede dig det.
Så du cirkler stadig rundt for at finde en plads, og det hjælper dig nul og niks i jagten på en plads, at du har betalt kommunen for en beboerlicens. Der er ikke pladser nok til alle med en beboerlicens i dit kvarter.
Det kommer til at fortsætte, og det kommer til at blive endnu værre, hvis alt forsætter på samme måde som i dag. Flere københavnere vil få råd til bil, flere vil købe en, og der kommer ikke flere kommunale p-pladser.
Der er ikke plads på gadeniveau, og parkeringskældre koster cirka én million kroner pr. plads. Skal vi øge antallet af p-pladser på for eksempel Østerbro med ti procent, skal vi bruge en hel milliard kroner, som skal tages fra renovering af skoler, nyanlæg af børnehaver eller flere idrætsanlæg til den københavnske ungdom, som i dag har for få boldbaner og svømmehaller.
Sådan vil et flertal i Københavns Borgerrepræsentation ikke prioritere – og det bør vi heller ikke. En parkeringsplads til din bil er et privat gode til dig. Ude i villakvartererne, i Nordhavn og i Ørestad betaler folk selv for deres forbrug af parkeringspladser. Skal de så også betale en million over skatten for én p-plads i en parkeringskælder til deres bysbørn i brokvartererne? Selvfølgelig ikke.
Der er to muligheder: Enten accepterer vi, at det vil blive sværere og sværere at finde p-plads i brokvartererne og Indre By.
Ellers også prissætter vi beboerlicenserne, så kun folk, der har mest brug for bilparkering, køber en, mens andre med mindre bilbehov finder andre løsninger: Cykel, Metro, delebil osv.
Jeg synes ikke, vi skal fortsætte med, at p-pladserne går til dem med mest tid til at cirkle rundt i kvartererne.
Så lad os prissætte beboerlicenserne mere fornuftigt, hvilket vil sige, at de skal være dyrere. Så vil der til gengæld være en p-plads til dem, som ikke kan undvære en bil. I Nordhavn og Ørestad er der ikke mangel på p-pladser. Her skal man ikke cirkle rundt.
Jeg tror ikke, det er nødvendigt med så høje priser på beboerlicenser i de ældre dele af byen som i Nordhavn og Ørestad, for udbuddet af p-pladser på gaden er trods alt større i den gamle del af København. Men de nuværende ned til 1.335 kroner for fri parkering i et helt år (0 kroner for elbiler) i brokvartererne er altså meget billigt.
Vi kan også lade være, og du kan ved kommunalvalget i 2026 igen lade en politisk fusentast bilde dig ind, at en stemme på ham kan skaffe dig en parkeringsplads, som både er næsten gratis og ledig, når du skal bruge den. Du har ladet dig narre før, du kan lade dig narre igen.
Jeg synes ikke, vi skal fortsætte med, at p-pladserne går til dem med mest tid til at cirkle rundt i kvartererne.
(Kommentar bragt i Berlingske d. 15. april 2023)