“Udfordringen var at få folk til at tro på mig”
Ekstremløb, crossfit på kontoret og fælles aftensmad. Opskriften på det succesfulde tøjmærke Les Deux er en alternativ virksomhedskultur – og en viljestyrke ud over det sædvanlige hos den 29-årige grundlægger Andreas von der Heide.
Syv dage alene i den brændende varme jordanske ørken. Kun én mand i selskab med sin egen viljestyrke. 250 kilometer tilbagelagt. Den dengang 25-årige Andreas von der Heide spændte løbeskoene og spurtede hen over Jordans ørken i ultraløbet Desert Run på blot syv dage i 2014. Ikke kun for sin egen, men også for andres skyld. Med et sponsorat fra Altan.dk rejste han nemlig 250.000 kroner til opførelsen af et fodboldstadion ved en skole, som hans firma Les Deux også har støttet, i Mbete, Zambia. Det er den samme drivkraft, der driver Andreas von der Heide i arbejdet med modemærket Les Deux, som han er ophavsmand til. Den i dag 29-årige iværksætter fik ikke penge med hjemmefra, men lånte derimod 80.000 kroner, så tøjmærket kunne blive en realitet i 2011.
”Min børneopsparing på 11.000 kroner var med til at sende de første T-shirts i trykken,” fortæller Andreas von der Heide, der i de første år ikke trak penge ud til sig selv, men tværtimod levede af SU og SU-lån, mens han bankede Les Deux op sideløbende med sit jurastudie.
Virksomheden først
Undervejs fik han flere gange at vide, at man ikke kan starte en virksomhed for 11.000 kroner. At det ikke var nok med en idé til en hvid T-shirt. Og hvem troede han i øvrigt lige, at han var! Men han knoklede videre.
”I begyndelsen var min store personlige udfordring at få folk til at tro på mig. Jeg googlede, hvem der var de mest succesfulde danske iværksættere, og tog så kontakt til dem. Men det var først, da Mads Nørgaard trak vores T-shirts ind i sine butikker, at der kom fart på virksomheden,” siger von der Heide, som i begyndelsen prioriterede Les Deux’ vækst over goder i privatlivet:
”Jeg har aldrig sat store biler eller lejligheder over virksomheden. Den er altid kommet først.”
Og én hvid T-shirt blev til mange. Og til en hel kollektion. Og i år når Les Deux en omsætning på 50 millioner kroner og er allerede nået ud til butikker i England og Tyskland. Målet for rejsens næste destination er også allerede fastlagt: I 2020 skal omsætningen være fordoblet til 100 millioner. Ambitionerne har altid været tårnhøje, og i dag kører Andreas von der Heide en virksomhed med 12 ansatte ud over chefen. For at Les Deux kunne vokse, måtte Andreas von der Heide fokusere på medarbejdervelfærd i virksomheden frem for bonusordninger.
”Vores kontor er ikke som de fleste andre. Vi har et hjørne med crossfit og boksning, fordi det sommetider er godt at koble helt af, når arbejdet bliver for hektisk. Vi træner ofte efter arbejde og spiser aftensmad sammen. I Les Deux er vi et team, der er på en rejse.”
Andreas von der Heide.
29 år.
Etablerede allerede sin første virksomhed som 21-årig.
Uddannet jurist fra Københavns Universitet.
Arbejdede sideløbende med sit studie hos Joe & The Juice, hvor virksomhedskulturen inspirerede ham.
Stifter og medejer af tøjmærket Les Deux, som i dag sælges i mere end 500 butikker over hele Europa.
Står også bag løbetøjsmærket Tracks by Les Deux.