Det er dyrt at købe bil i Danmark. Den høje registreringsafgift indskrænker den enkeltes handlemuligheder, bremser mobiliteten og gør transporten mindre sikker. Derfor skal afgiften helt væk, så danske familier får adgang til mere miljøvenlige biler, større sikkerhed og mere frihed.

Tekst Benjamin Holst · Foto Krisztian Tabori / Unsplash

Danmark har en kedelig rekord: Den suverænt højeste registreringsafgift i Europa. Ingen europæiske lande kommer bare tilnærmelsesvis tæt på de 150 %, som staten lægger oven i en nyindkøbt bil herhjemme. Det gør Danmark til en af verdens absolut dyreste lande at købe bil i. Liberal Alliance har længe kæmpet og kæmper stadig for at fjerne afgiften helt og aldeles.

“Det vil give mere frihed til den enkelte og til at få familiens hverdag til at hænge sammen. I dag er biler stadig så dyre, at det er for få, der har mulighed for at købe en mere sikker og nyere bil. Det kan også være, at det for nogle er nødvendigt med bil nummer to. Den frihed kan flere få, hvis vi fjerner afgiften helt og gør bilerne markant billigere,” siger Anders Samuelsen, partileder for Liberal Alliance.

Små, dårlige biler
Mens man i Sverige kan købe en ny stor Volvo, der er både sikker og mere rummelig, skal danskerne klemme sig ind i langt mindre og dårligere biler til samme pris. Det mener Anders Samuelsen er uretfærdigt. Ved at fjerne afgiften kan vi gøre, at flere familier får råd til at eje en langt bedre bil.

“Det vil gavne hele Danmark, for det øger mobiliteten og giver mere vækst. For den enkelte familie vil det selvfølgelig også gøre en konkret forskel i hverdagen, at man kan købe en billigere eller mere sikker bil, der kan få ens hverdag til at hænge bedre sammen og gøre det mere sikkert at have børn i bilen. Det tror jeg, at alle familier kender til. Særligt uden for de store byer, hvor ungerne ikke bare lige kan tage bussen og toget, når de skal til fritidsaktiviteter,” siger Anders Samuelsen.

Flere penge i statskassen
Registreringsafgiften er blevet sænket hele tre gange under denne regering, seneste gang i 2017, da afgiften på de første 185.000 kr. af bilens pris blev sænket til 85 %, mens afgiften på resten af prisen blev fastholdt på 150 %.

“De seneste tal for de tre gange, vi har lettet bilafgiften, viser, at der faktisk er kommet flere penge i statskassen. Men samtidig foreslår vi konkret, at der skal spares 1 % i det offentlige hvert år, så vi både kan sænke skatten og forbedre kernevelfærden. Det skaber mere vækst, der gør kagen større,” siger Anders Samuelsen.

Ifølge Finansministeriets beregninger vil det koste staten 100 millioner kr. at sænke afgiften til 85 % på bilens fulde pris og 8 milliarder kr. at fjerne afgiften helt.I Danmark var de to mest solgte biler i 2017 Peugeot 208 og VW UP!, mens VW Golf og Volvo V70 og V90 kom ind som svenskernes favoritter i 2016.