Meld dig ind
Doner

Liberal Alliance: Politikerne har løjet om efterlønnen

Ifølge Liberal Alliances partileder Anders Samuelsen er det en udtalt vælgerangst, som i øjeblikket fører til, at der bliver skåret ned over for handicappede, så pengene i stedet kan gives til raske 60-årige - nemlig efterlønnerne. Men det bliver der måske ændret på nu. Økonomiske eksperter har nemlig sammen med Liberal Alliance i den seneste tid skudt med skarpt mod efterlønsordningen, og det har danskerne lyttet til. Et flertal mener i dag, at efterlønnen skal afskaffes, så vi kan få råd til vigtigere velfærdsgoder. Og hele 63 procent mener, at udgifterne til efterlønnen bør reduceres. Det viser en ny undersøgelse, som Megafon har lavet for TV 2 og Politiken.dk.
 
"Mine politiske kolleger har gået og troet, at de kunne bilde deres vælgere ind, at vi kan bevare efterlønnen og samtidig opretholde et højt velfærdsniveau. Men det er ikke tilfældet. Folk er klogere, end politikerne havde regnet med. Jeg håber, at den nye undersøgelse vil rykke den politiske debat op på et højere niveau - et niveau, hvor vi i det mindste begynder med at tale sandt, når det gælder dansk økonomi," siger Anders Samuelsen.
 
Liberal Alliance går ind for en total afskaffelse af efterlønnen.
 
"Alle ved, at vi er nødt til at afskaffe efterlønnen for at få råd til vigtigere velfærdsydelser som for eksempel uddannelse og sundhed. Det er jo helt absurd, at vi tager penge fra handicappede, syge og ældre for at give penge til de raske - folk på efterløn. Der er ingen vej udenom. Efterlønnen skal afskaffes. Det er bare et spørgsmål om, hvornår det skal være - og dermed hvor ondt det vil komme til at gøre. Liberal Alliance foretrækker at gøre det så hurtigt som muligt, for det er både det billigste og det mest skånsomme," siger Anders Samuelsen.

 


Share this post:
FaceBook

25 Kommentarer

Kære Anders,
Jeg mener, at der er over 100.000 arbejdsløse i den arbejdsduelige alder på overførselsindkomster og at især ungdomsarbejdsløsheden er et stort problem både for det danske samfund som helhed og på det individuelle plan for de unge, som rammes.
Jeg har vanskeligt ved at forstå hvorfor nogle mener at Danmarks problemer bedst løses ved at tvinge danskerne til at blive på et stadigt mere krævende arbejdsmarked efter, at de er fyldt 60 år efter et langt liv på arbejdsmarkedet.
Personligt tror jeg, at Danmark bedst kommer igennem krisen ved at der fra politisk hold skabes aktivitet, herunder økonomisk aktivitet, i det danske samfund, og at udfordringen må ligge i at få unge mennesker og folk i den arbejdsduelige alder ud på arbejdsmarkedet. En oplagt mulighed ligger i det kæmpe potentiale, der ligger i udnyttelsen af de vedvarende energikilder (sol, vind, bølgekraft, biogas, geotermisk varme mv) for at få Danmarks energiforsyning til opvarmning, elforsyning, transportformål mv omlagt til VE, så Danmark bliver uafhængig af de fossile brændsler så hurtigt som muligt. Dette vil i sidste ende spare hele landet for milliarder af kroner. Desuden kan en sådan udvikling medføre en hel masse innovation, nye virksomheder og arbejdspladser med et enormt eksportpotentiale, fordi klimaændringerne vil medføre at miljøvenlige løsningsmodeller på sigt vil blive efterspurgt i hele verden, men det handler om at være på forkant med udviklingen og ikke vente til de miljøvenlige løsningsmodeller kan købes på postordre fra Kina, som eksempelvis stort set alle solcelleprodukter, som idag forhandles i supermarkeder og storcentre overalt i Danmark og i EU er produceret i Kina under et US licens nummer.

Flindt, du går forkert af problematikken.
1 - Afskaffelsen er en langtidsaffære som ikke forholder sig til ledigheden lige nu.
2 - Efterlønnen er en forkert, socialt uretfærdig og usolidarisk ordning, som skal væk, netop derfor, og ikke kun fordi vi skal spare. (en synsvinkel, som Anders desværre forsømmer at fremføre)
Leo, m.LA

Jeg synes I er nogle svin i Liberal Alliance

Rart at se fornuften er tilstæde i befolkningen - så vil den når den er behandlet i fokusgrupperne ved de populistiske partier V-K-O-S-SF også finde gehør og så kan vi 10-20 år forsent få fjernet dette misfoster af en velfærdsydelse og måske igen begynde at fokusere på vækst og velstand således Danmark kan være et hjemsted for en tryg befolkning.

Kære susan,
Det er da en underlig bemærkning at offentliggøre på en hjemmeside. I et demokratisk samfund har man lov at mene, hvad man vil, men hvis du blot fremfører en så nedladende bemærkning om andre mennesker uden at underbygge den nærmere, er det vel nærmere dig som et et "svin". For mig minder det mest af alt om et barn i børnehaveklassen, som higer efter opmærksomhed. Hvis du er en voksen person synes jeg, at du hurtigst muligt bør søge pskykolog behandling, da det virker somom du følelsesmæssigt er ude af balance. En total mangel på empati og respekt overfor de mennesker, som ønsker at bruge debatforumet på LA's hjemmeside på en sober måde at debattere forskellige emner/artikler i relation til LA's politik. Jeg forstår ikke, hvorfor du ønsker at svine andre mennesker til.

Hvor meget i "tilskud" får man af det offentlige, når man har betalt ind til efterløn?

Efterløn, efterløn, efterløn, efterløn efterløn!!
I må squ da være verdens mest monotematiske parti.
Hør nu her, det er squ efterlønnen, der er dette her lands store problem, men derimod indvandringen, den manglende integration og opløsningen af vores homogene kultur:


Danmark har gennem hele sin historie modtaget kulturelle påvirkninger fra verden udenom os. Disse påvirkninger omfatter hele den vestlige kulturkreds. Nogle påvirkninger er sket ved, at der er indvandret mennesker fra vore nabolande til Danmark og er blevet en del af danske befolkning. Ydre påvirkninger er gennem hele vor historie blevet bearbejdet og formet til en del af det danske folks egenart, og sådan vil det også fortsætte i årene fremover. En begrænset indvandring til Danmark går næppe ud over sammenhængskraften i samfundet.
Gennem de sidste årtier af det 20. århundrede har befolkningseksplosionen, den manglende økonomiske og sociale udvikling i den tredje verden samt militære konflikter imidlertid medført en meget stor indvandring til den udviklede verden, herunder til Danmark. Denne indvandring er ikke udtryk for et naturligt samkvem mellem mennesker fra forskellige kulturer. Vandringerne er en ulykkelig følge af, at en række lande uden for den vestlige kulturkreds ikke magter at skabe en bæredygtig udvikling, og at deres samfundsforhold derfor er ude af balance.
Dansk Folkeparti mener, at løsningen på disse problemer ikke kan findes i en indvandring fra den tredje verden til Danmark. Danmark er danskernes land. Vores lille lands fortsatte eksistens som et stabilt demokrati er betinget af, at vores befolkningssammensætning ikke ændres vidtgående. Løsningen på den tredje verdens problemer findes alene i en udvikling af landene selv – de kan kun få stabile forhold ved at overtage væsentlige kulturtræk fra den vestlige verden, dvs. frihed, demokratisering, ligestilling, oplysning, økonomiske reformer og begrænsning af befolkningstilvæksten.
Vi vil gerne dele ud af vores viden om, hvordan økonomisk og social udvikling og stabilitet skabes, men vi vil ikke påtvinges indvandring af mennesker, som forkaster det kulturgrundlag, der har skabt vores land og som ikke kan forsørge sig selv.
En fortsættelse af de seneste årtiers indvandring fra lande uden for den vestlige kulturkreds, kombineret med indvandrernes ofte højere fødselshyppighed, kan inden for de nærmeste årtier få vidtrækkende, ødelæggende virkninger ikke blot for Danmarks befolkningssammensætning, men for hele samfundsstrukturen og sammenhængskraften.

Kære Peter,
Jeg er meget enig med dig i følgende ressonement i dit indlæg den 14.06.2010 citat "Vandringerne er en ulykkelig følge af, at en række lande uden for den vestlige kulturkreds ikke magter at skabe en bæredygtig udvikling, og at deres samfundsforhold derfor er ude af balance", men Danmark har, som et af de mest CO2 forurenende, men samtidigt også et af de rigeste lande i verden, efter min opfattelse også et særdeles stort medansvar for denne udvikling, men når det kommer til konkrete tiltag for at gøre Danmark uafhængig af fossile brændsler (olie, kul, gas mv) til fordel for udnyttelsen af de vedvarende energikilder (sol, vind, vand-, bølgekraft, biogas, geotermisk varme mv) sker der stort set ingenting, selvom Danmark kunne gå foran som et godt eksempel for resten af verden. Vor regering støttet af LAs folketingsmedlemmer har haft mere travlt med at forhøje bevillingerne til Bjørn Lomborgs consensus cirkus på finansloven, for at bortforklare eller nedgøre betydningen af de menneskeskabte klimaændringer, medens lovgivning, som virkelig kunne sætte gang i udbygningen af VE-anlæg i Danmark udebliver, jf nærmere mine kommentarer den 08.12.2008 vedr. de uensartede skatteregler for privates investeringer i folkeejede VE-anlæg sammenholdt med f.eks. skattereglerne for privates udlejning af sommerhuse i Danmark nederst på hjemmesiden http://a21.dk/blog/2008/02/28/tre-gigantmoeller-ved-avedoere-holme/

hej peter
Du refererer til hvad dansk folkeparti mener. Mener du at LA bør lægge sig op ad dansk folkeparti i indvandrings/udlændingsspørgsmål og måske ligefrem samarbejde med dem??
En lidt klarere udmelding efterlyses!
MVH

Jan

Hej Jan
Ja, det er det jeg mener. LA bør have en stram indvandrerpolitik og samarbejde tæt med DF. LA er et parti der vinder meget ved at forholde sig realistisk til samfundets problemer. Og denne realisme bør også forme en god og sund udlændingepolitik

Flindt - jeg er som sædvanlig meget enig med dig, men det er nytteløst at blive ved med at argumentere for større offentlig initieret teknologiudvikling overfor et parti, som jo næst efter at slås mod alle offentlige væsner, aldrig går af vejen for en kamp med vindmøller.
Ser ud som om, Lene Espersen er ved at komme hjem fra ferien på Mallorca, og hun er jo efter eget udsagn leder af et reformparti, så måske vi skulle sende vores forslag derhen i stedet?
Fx. om etablering af et teknologisk center til udvikling af miljø- og driftsmæssigt bedre søtransportmidler og havneanlæg til betjening af nærtrafikområdet: Baltikum samt Europas system af floder og kanaler.
SD og SF har øje for Lindø til lignende formål, men det ville ærlig taget være mere passende for K at foreslå Svendborgs gamle værftsområde.

Flindt - jeg er som sædvanlig meget enig med dig, men det er nytteløst at blive ved med at argumentere for større offentlig initieret teknologiudvikling overfor et parti, som jo næst efter at slås mod alle offentlige væsner, aldrig går af vejen for en kamp med vindmøller. Ser ud som om, Lene Espersen er ved at komme hjem fra ferien på Mallorca, og hun er jo efter eget udsagn leder af et reformparti, så måske vi skulle sende vores forslag derhen i stedet?
Fx. om etablering af et teknologisk center i Svendborg til udvikling af miljø- og driftsmæssigt bedre søtransportmidler og havneanlæg til betjening af nærtrafikområdet: Baltikum samt Europas system af floder og kanaler.
SD og SF har øje for Lindø, men det ville ærlig taget være mere passende for K at foreslå Svendborg, hvor der i forvejen er flere søfartsinstitutioner samlet, og hvor der er århundredes tradition for søfart.

Kære Jørn Strand,
Mit håb er naturligvis, at det er muligt at kunne påvirke LA's folketingsmedlemmer til at stemme for lovforslag i folketinget, som støtter konkrete løsningsmodeller indenfor udnyttelsen af de vedvarende energiformer, særligt efter at medlemmerne valgte at aflægge besøg på Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi i Thy den 12. april i år, jf referencen http://www.folkecenter.net/dk/news/fc/liberal_alliance/ . Folketingsmedlemmer er påvirkelige, og nogle gange føler jeg, at de 3 LA folketingsmedlemmer, stemmer efter hvad det enkelte medlem finder ret og rimeligt unden nærmere drøftelser i partiet, nogle gange fordi det måske er kompromitterende og medfører medieomtale, som eksempelvis at forhøje støtten til Bjørn Lomborg sidste år. Mit forslag om ensartede og forenklede skatteregler for private, som vælger at investere i alle former folkeejede VE-anlæg i lighed med "sommerhusreglen" som beskrevet nederst på hjemmesiden http://a21.dk/blog/2008/02/28/tre-gigantmoeller-ved-avedoere-holme/ vil jo ikke medføre skattestigninger for nogen (snarere tværtimod), men kan givetvis stimulere udbygningen af de folkeejede VE-anlæg (solcellelaug, solvarmelaug, biogaslaug osv.) og hermed skabe innovation, økonomisk aktivitet og nye virksomheder og jobs i Danmark til gavn for en bæredygtig udvikling, hvilket jeg ikke kan se burde være i stid med LAs politik om lavere skatter.

Flindt - LA er ikke noget erklæret grønt parti og bliver det måske aldrig.
Partiet "De Grønne" eksisterer stadig. Det må være noget for dig.
Leo, m.LA

Ikke endnu Leo, men LA kunne jo vælge nogle mærkesager, som f.eks. at støtte omstillingen af Danmarks enrgiforsyning fra fossile brændsler til vedvarende energi. Det kan der faktisk være ganske god økonomi og potentiale i for hele Danmark, hvis landet bliver selvforsynende med de naturligt forekommende vedvarende energiformer, som på sigt vil berige hele landet, fordi Danmark så ikke længere behøver importere olie, kul, gas mv, hvilket igen kan skabe grundlag for skattelettelser. Jeg har svært ved at se, hvordan LA i længen kan "overleve" alene på en politik om lavere skatter og ingen love og regler. Det er vel også derfor LAs folketingsmedlemmer stemmer "som vinden blæser", fordi de egentlig også har svært ved at manurere uden egentlige "mærkesager". Jeg mener netop ovennævnte eksempel, hvor LAs folketingsmedlemmer sammen med DA, valgte at hæve støtten til Lomborg over finansloven, hvilket rent faktisk betyder højere offentlige udgifter, er et godt eksempel på at LAs folketingsmedlemmer nogle gange stemmer "som vinden blæser" i direkte modstrid med partiets overordnede politik om lavere skatter. Den momentane fremgang i meningsmålingerne for LA skal formentlig ses på baggrund af den stigende utilfredshed i befolkningen med regeringspartierne, som LA jo støtter. Jeg prøver faktisk ved mine indlæg at opfordre LA til at prøve at finde nogle veldefinerede mærkesager, som kan være nyttige, hvis man ønsker LA skal overleve på sigt.
Jeg kan sagtens finde andre partier, som varetager mine interesser bedre end LA, men det hører vel med til den poltiske proces, at man jævntligt diskuterer partiets politik, så den løbende kan justeres i takt med udviklingen og prøve at imødegå nye problemstillinger i verden, som eksempelvis de folkevandringer, som klimaændringerne utvivlsomt vil medføre og allerede nu medfører, herunder problemerne for Danmark med større indvandring til følge. Jeg tror, at Danmark bedst kan bidrage til løsningen ved at anvise konstuktive løsningsmodeller for at begrænse problemerne, og jeg mener, at vi, som et af de rigeste lande, men samtidigt også et af de mest CO2 forurende lande i verden målt per indbygger har potentialet til at gå forrest med den økonomiske gevinst, det kan medføre for landet på sigt - ikke mindst fordi Danmark har en størrelse, hvor tingene er til at overskue.

Nu er LA positive overfor kernekraft fordi det er rent og effektivt - samtidigt vil vi slippe for at være afhængige af totalitære ststers nåde.
Endelig er kernekraft den mest økonomiske måde at producere energi - med hensyn til sikkerhed og affald vil man med moderne reaktor principper kunne minimer affaldsmængde og nedbrydningstid - så igen her bryde LA med konsensus i folketinget og går efter fornuft

Hej Ole,
Kernekraft er effektivt, men affaldsproblet taget i betragtning er spørgsmålet om, hvorvidt det er rent (CO2 neutral måske). Andre lande, som har valgt kernekraft har store problemer med at opmagasinere affaldet. I Tyskland f.eks. har man valgt at opmagasigere affaldet i særlige beholdere i udtjente saltminer, som efterhånden er ved at være fyldt op, men med en halveringstid på flere hundretusinde år for nogle af de højradioaktive affaldsstoffer, er det vel at betragte som noget af en risikabel affære med tanke på fremtidige generationer. Ingen ved om de beholdere, man kapsler det højradioaktive affald inde i overhovedet kan holde så længe, og med en så lang tidshorisont, hvem ved hvad der kan ske i undergrunden (jordskælv, krig, grundvand osv.).
Desuden blive Danmark afhængig af grundstoffet uran, der skal beriges, og mig bekendt findes der ikke uran i den danske undergrund. Den eneste rigtige vej at gå er efter min opfattelse udnyttelse af de vedvarende energikilder (sol, vind, biogas, bølgekraft mv), som Danmark har i store mængder. De vedvarende energikiler er uudtømmelige og findes overalt på jordkloden.
Kilderne kan ikke privatiseres, men det kan de teknikker, der skal bruges til at hive energien ud og omdanne denne til el, varme, transport mv og her ligger et enormt potentiale for Danmark i form af nye virksomheder, arbejdspladser osv også inden for eksportsektoren, hvis man fra politisk hold ønsker at fremme denne udvikling.

Vi har alle vore kæpheste. Jeg har stor sympati for din, og har selv fantasifulde (og utopiske) ideer om at sammentænke samfundsøkonomien med miljøet i bred forstand. For meget at komme ind på her. Jeg er mere generalist og har flere kæpheste.
Men vi råber i ørkenen på denne side. Politikerne kommer med nyheder og blogs, men svarer aldrig i debatten. Envejskommunikation.
Lad os derfor ikke overvurdere denne hjemmeside, men lægge vores energi andre steder ved direkte engagement. Når du vedbliver med at bearbejde partiet her med miljøspørgsmålet, må det være fordi det liberale har din sympati iøvrigt. Derfor må jeg opfordre dig til indmeldelse og arbejde for sagen indefra.
Dette er langt væk fra emnet for denne tråd. Jeg beklager denne udiciplinerede fremgangsmåde. Det kommer af at der her mangler et kodet debatforum, hvor osse medlemmer kan foretage input.
Leo, m.LA

Kære Leo,
Jeg deler din fustration over, at LA folketingsmedlemmerne aldrig bruger LAs egen hjemmeside til at besvare henvendelser, som kommentarer til deres egne artikler. Jeg forstår egentlig ikke baggrunden herfor, men synes det virker lidt underligt, særligt fordi man kan se de bruger tid på at give kommentarer til udvalgte artikler og blogs på avisernes hjemmeside, jf f.eks. Simon Emils svar den 25. juni 2010, kl 21:04 til Poul Høis artikel "Kære Liberal Alliance" på Berlingskes hjemmeside samme dato http://usablog.blogs.berlingske.dk/2010/06/25/k%25c3%25a6re-liberal-alliance/ . Jeg personligt tror, at LAs folketingsmedlemmer kunne skabe meget større interesse omkring LAs egen hjemmeside ved at kommentere forskellige indlæg fra tid til anden. Efter min opfattelse er en forudsætning for et sundt demokrati dialog med medlemmerne, hvor hjemmesiden giver en enstående mulighed for at debattere forskellige emner og synspunkter med medlemmerne. Spørgsmålet om, hvornår man bevæger sig væk fra et givet emne er efter min opfattelse også noget som kan diskuteres i et åbent debatforum. Hvis man mener, at afskaffelse af efterlønnen ikke nødvendigvis behøver være en god idé, selv ud fra et liberalt synspunkt, må man jo prøve at argumentere hvorfor, og anvise andre løsningsmodeller, som på sigt vil kunne bibringe det danske samfund langt højere værdier, som eksempelvis miljøvenlige løsningsmodeller, der udover innovation, nyudvikling beviseligt kan skabe grundlag for både nye virksomheder og arbejdspladser. Prøv f.eks. blot at undersøge, hvad udnyttelse af miljøvenlig solenergi til elproduktion, transportformål mv har skabt af nye virksomheder og arbejdspladser i vort naboland Tyskland, hvor de tyske politikere for længst har forstået potentialet og via lovgivning har sørget for at skabe forudsætningerne for en sådan udvikling uden at dette har medført højere skatter.

Ang. kernekraft

Kernekraft er den eneste vej frem, hvis Danmark skal nå sine CO2 mål. I øvrigt har kernekraft utroligt mange fordele.

Det kræver 36 ton brændsel på et A-kraftværk eller 3.000.000 ton kul på et kulkraftværk at producere 27 % af Danmarks årlige elforbrug. A-kraftværket efterlader 1,2 ton (0,5 m3) højradioaktivt affald efter genbrug og intet CO2. Kulkraftværket efterlader 300.000 ton aske og 8.500.000 ton CO2.

Det er dermed let at indkøbe og opbevare brændsel til mange års forbrug, hvilket vil gøre os meget lidt følsomme for div. slyngelstaters luner.

Forsyningssikkerheden er stor, der findes med verdens kendte uranforekomster brændsel til flere hundrede års forbrug, og ved fremtidig brug af nyere reaktortyper, som eksempelvis er baseret på Thorium kan vi strække brændselsforekomsterne til flere tusind år.

I øvrigt er ca 5-10% af den strøm der kommer ud af en dansk stikkontakt allerede produceret på et A-kraftværk i et af vores nabolande.

ATOMKRAFT NU!!

Se mere på reo.dk

Ang. kernekraft

Kernekraft er den eneste vej frem, hvis Danmark skal nå sine CO2 mål. I øvrigt har kernekraft utroligt mange fordele.

Det kræver 36 ton brændsel på et A-kraftværk eller 3.000.000 ton kul på et kulkraftværk at producere 27 % af Danmarks årlige elforbrug. A-kraftværket efterlader 1,2 ton (0,5 m3) højradioaktivt affald efter genbrug og intet CO2. Kulkraftværket efterlader 300.000 ton aske og 8.500.000 ton CO2.

Det er dermed let at indkøbe og opbevare brændsel til mange års forbrug, hvilket vil gøre os meget lidt følsomme for div. slyngelstaters luner.

Forsyningssikkerheden er stor, der findes med verdens kendte uranforekomster brændsel til flere hundrede års forbrug, og ved fremtidig brug af nyere reaktortyper, som eksempelvis er baseret på Thorium kan vi strække brændselsforekomsterne til flere tusind år.

I øvrigt er ca 5-10% af den strøm der kommer ud af en dansk stikkontakt allerede produceret på et A-kraftværk i et af vores nabolande.

ATOMKRAFT NU!!

Se mere på reo.dk

Det vil efter min opfattelse medføre et kæmpe tilbageskridt, hvis Danmark på nuværende tidspunkt vælger at indføre kernekraft. En sådan beslutning vil sætte al udvikling indenfor udnyttelsen af de vedvarende energikilder i stå, og Danmark vil miste sin uafhægighed indenfor energiforsyningen. En tilspidset situation i verden kan få alvorlige konsekvenser for landet, hvis Danmark bliver afhængig af kernekraft både for så vidt angår brændstoftilførslen (beriget uran) og affaldsdeponering. Danmark har en størrelse og en økonomi, der gør det muligt at foretage en total omlægning af energiforsyningen til udnyttelse de vedvarende energikilder (sol, vind, bølgekraft, biogas, geotermisk varme osv.) med alt hvad dette kan betyde for landet i form af innovation, nye virksomheder og arbejdspladser mv hvis den politiske vilje er tilstede. Det er kun den politiske vilje og fantasien, som sætter grænserne, og med en arbejdslshed på omkring 100.000 danskere i den arbejdsduelige alder, burde incitamentet være tilstede.
Kernekraft er effektivt, men affaldsproblet taget i betragtning og spørgsmålet om, hvorvidt det er rent (CO2 neutral måske). Andre lande, som har valgt kernekraft har store problemer med at opmagasinere affaldet. I Tyskland f.eks. har man valgt at opmagasigere affaldet i særlige beholdere i udtjente saltminer, som efterhånden er ved at være fyldt til bristepunktet, men med en halveringstid på flere hundretusinde år for nogle af de højradioaktive affaldsstoffer, er det vel at betragte som noget af en risikabel affære med tanke på fremtidige generationer. Ingen ved med sikkerhed om de beholdere man idag kapsler det højradiaktive affald ind i i virkeligheden kan holde i flere hundredtusinder år. Affaldsproblemet ved kernekraft er efter min opfattelse, som en "tikkende bombe", som overlades til vore efterkommere at demontere eller rydde op efter. Ingen danskere er vel i tvivl om, at filosofien, man havde i 1950'erne og 60'erne, at problemerne med giftigt affald og spildevand blev løst ved blot at hælde det ned i et hul i jorden, udover senere at have medført store offentlige udgifter til prydning/oprensning tillige medfører store problemer for grundvandet. Problemerne med de højradioaktive affaldsstoffer fra kernekraft kan vise sig at blive en langt større trussel for fremtidige generationer. Det er efter min opfattelse en ganske uansvarlig politik at overlade sådanne problemer uløste til fremtidige generationer, specielt hos den art, der ynder at betegne sig selv som den mest intelligente art af alle arter på jordkloden. Ingen intelligent dyreart vælger bevidst at ødelægge sit eget miljø.

Hej L.A
I tager fejl. Det er ikke så ligetil med efterlønnen.

Som økonom, er jeg dog i princippet enig i, at efterlønnen er en forkert social prioritering, men jeg mener det kan være farligt og forkert at anskue det så kategorisk som Anders gør det i sin artikel. De såkaldte eksperter som fremføres tror jeg skal læse på lektien igen.

Så længe vi har arbejdsløshed i Danmark, vil en afskaffelse af efterlønnen betyde at arbejdsløsheden vil stige nogenlunde med det samme antal som i dag er på efterløn. I en tid med arbejdsløshed, kan det derfor være godt for et samfund, at lade den ældste del af befolkningen gå "arbejdsløs". De er jo samtidig gode forbrugere, hvilket skaber vækst og arbejde for de yngre. Husk også på, at en stor del af efterlønskronerne kommer igen via skatter, afgifter og moms.

De dynamiske effekter, sammenholdt med at man selv betaler for efterløn i 30 år, gør at vores efterløn i perioder kan være godt for væksten.

Derfor giver det ikke mening at sammenblande efterløn med handicaphælp. Det er to forskellige ting, og der vil jo ikke være en krone mere til de handicappede for hver krone der er sparet i efterløn.

Jeg er enig i, at man i perioder med fuld beskæftigelse som for få år siden, burde have taget affære og strammet kriterierne for efterløn i en periode. Det kunne f.eks. gøres ved i perioder at lukke for at raske personer kan gå på efterløn, og så åbne muligheden igen, når beskæftigelsen falder.

Lige nu er vi en periode med faldende beskæftigelse, og i en sådan tid kan jeg ikke se nogen grund til at stramme reglerne eller afskaffe ordningen.

Jeg tror det kunne være gavnligt at man ændrede efterlønnen fra den nuværende form, til en langt mere fleksibel model, som kunne kædes sammen med seniorordninger på arbejdspladser, krav om frivilligt social arbejde, ansættelse i foreninger med løntilskud osv osv. Det kunne de handicappede også få gavn af, og dermed kunne de efterlønnere som har evner og kræfter yde en afmålt indsats for deres "løn", dog uden arbejdsmarkedets stressende vilkår. Det vil være til gavn og vækst.

Hej Peter
Jeg synes faktisk LAs indvandring og flygtningepolitik er særdeles hård. Det står meget præcist i partiprogrammet at man intet problem har med indvandrere _som kan bidrage positivt til landet_. Det er her logisk at en kenyask gedehyrde ikke kan komme til Danmark, ikke fordi man har noget imod gydehyrder eller kenyanere, men ganske enkelt fordi denne ikke kan bidrage til Danmark.

Hvis man spørger lidt ind til folk, også DF vælgere, så er det sjældent kioskejeren og arbejdsmanden fra Tyrkiet man er imod, men derimod utilpassede unge stenkastere og fundamentalister. Her er det bare juraen man skal have fat i, og LA er ikke på nogen måde imod at sparke folk ud af landet ved (grov) kriminalitet.

Uanset om man er for eller imod efterlønnen,må det vel være på sin plads at kende betingelserne for at kunne modtage den.

Som nedenstående angiver, skal man være RASK, være dagpengeberettigete og stå til rådighed for arbejdsmarkedet, jf. sidste afsnit i nedenstående citat.

Efterlønnen er ikke for de syge og nedslidte.

Har en personlig bekendt som efter længere tids hospitalsindlæggelse efterfølgende har skullet dokumentere, at hun nu igen er fuldt arbejdsdygtig, da hun ellers ikke opfylder betingelserne for at kunne modtage efterløn.

Efterlønnen blev jo - som det ellers er blevet en myte - ikke indført aht. nedslidte arbejdstagere, men for at skubbe ældre arbejdstagere ud af arbejdsmarkedet, så unge arbejdsløse i stedet kunne komme ind. Da de ældre var uønskede og dermed ikke kunne opnå dagpenge, indførtes en efterløn, som skulle udgøre en kompensation indtil folkepensionsalderen.


Citat:

"Hvornår kan du få efterløn?
Du skal opfylde følgende betingelser for at have ret til efterløn:

du skal være medlem af en a-kasse

du skal som hovedregel have været medlem af en a-kasse de sidste 30 år og have betalt efterlønsbidrag i samme periode

du er fyldt mindst 60 år, men har ikke nået folkepensionsalderen. Bemærk, at efterlønsalderen gradvist bliver forhøjet til 62 år fra år 2019 til 2022

du skal have ret til dagpenge på det tidspunkt, hvor du går på efterløn. Det betyder, at du skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet, dvs. du må ikke være syg eller ude af stand til at påtage dig et arbejde. Du skal også have arbejdet 52 uger inden for de sidste tre år. Hvis du er ledig på overgangstidspunktet, må din ret til dagpenge ikke være ophørt"

Skriv en kommentar






SMS 1212

 
 

8. september 2010
Kan friheden sikres? En liberal forfatning ved professor Peter Kurrild-Klitgaard
Læs mere her

27. september 2010
3-retters middag med MF Simon Emil Ammitzbøll
Les trois cochons
Læs mere her 

2. oktober 2010
Årets liberale fest for Sjælland
Læs mere her 

2. oktober
Liberal Alliances Ungdom holder kæmpe liberal fest på Gazstation
Læs mere her 

15. oktober 2010
Kulturnatten, besøg Liberal Alliance på Christiansborg
Læs mere her

 

 

 

 

 
Copyright © 2010 Liberal Alliance