Meld dig ind
Doner

Dokumentér dine påstande, Lene!

| 12 Kommentarer

Kære Lene Espersen. I din grundlovstale her i weekenden kom du med en påstand, som jeg mener du bør føre bevis for. Det er ikke noget, du bare kan slynge ud. Helt præcist sagde du om jer Konservative, at »vi vil ikke tillade den løbske liberalisme à la Liberal Alliance og Saxo Bank, hvor alle er deres egen lykkes smed, og fanden tager de sidste«.

Kære Lene, du er faktisk partiformand - og dermed potentiel kommende statsminister. Jeg synes ikke, det er værdigt for dig at komme med en sådan påstand om en politisk konkurrent uden at konkretisere. Så det vil jeg bede dig om at gøre - at konkretisere din påstand. Hvad er det helt præcist, der er så løbsk og skræmmende ved Liberal Alliances politik?

Er det, fordi vi vil af med topskatten? Eller må jeg spørge omvendt: Er De Konservative tilhængere af topskatten? Hvis ja, så forklar mig lige, hvorfor I ønsker at bevare topskatten, som brutto kun indbringer 15 ud af de mere end 800 milliarder kroner, vi hvert år hiver op af lommerne på danskerne. Min skuffelse var enorm, da I i forbindelse med genopretningspakken besluttede jer for at hæve skatterne med 11 milliarder kroner. At jeg er skuffet, havde du nok regnet med. Men hvordan tror du, dit bagland har det med sådan et svigt?

Mener du, at Liberal Alliance står for en løbsk form for liberalisme, fordi vi er indædte modstandere af den særskat på pensioner, du og dit parti netop har lagt stemmer til i folketingssalen? Forklar mig lige, hvorfor det fører til, at fanden tager de sidste, at Liberal Alliance forsøger at beskytte borgernes opsparing mod regeringens og Dansk Folkepartis overgreb?

Eller er det, fordi Liberal Alliance vil halvere dagpengeperioden? Næ, det kan det ikke være, for I har jo lige sagt ja til Dansk Folkepartis forslag om at gøre lige netop dét.

Er det, fordi Liberal Alliance ønsker efterlønnen afskaffet? Er det virkelig det, der generer dig? Vi ønsker at give nedslidte mennesker mulighed for at trække sig værdigt tilbage, men vi mener ikke, det er ansvarligt at give raske mennesker en check som belønning for at trække sig tidligt tilbage. Synes du, at det er asocialt?

Måske er det, fordi Liberal Alliance sætter spørgsmålstegn ved jeres idé om at pålægge danskerne en multimedieskat?

Eller er det, fordi Liberal Alliance kæmper for at få nedsat virksomhedsskatten, så vores virksomheders konkurrenceevne kan komme op? Jeg troede faktisk, det var en konservativ mærkesag - selvom I ikke længere taler højt om den slags.

Det kan også være, at du mener, at Liberal Alliance går ind for en løbsk form for liberalisme, fordi vi er modstandere af den særlige iværksætterskat, som regeringen står bag?

Er din pointe, at Liberal Alliance vil lade fanden tage de sidste, fordi vi er så fokuserede på at få gang i væksten? Jeg undrer mig, hvis du som tidligere økonomi- og erhvervsminister ikke kan se, at den bedste socialpolitik, der kan føres, netop er at sikre konkurrencekraften, sænke skatten på arbejde og belønne den ekstra indsats. Det skaber jo nye arbejdspladser og sikrer, at vi for alvor har råd til det sociale sikkerhedsnet, som selvfølgelig skal vedblive med at være et stærkt kendetegn for Danmark.

 

Dette indlæg er bragt i Berlingske Tidende 9. juni 2010


Share this post:
FaceBook

12 Kommentarer

Godt brølt - har igennem de seneste måneder vaklet frem og tilbage mellem 4 generationers tilhørsforhold til K og lysten til at prøve noget helt nyt. Det skuffer mig, at de konservative er blevet så...konservative! Nu er jeg overbevist og LA har min næste stemme.

Mon ikke fru Espersens udfald skyldes angst for, at LA skal overtage de konservatives plads?

Uanset om hun mener det, er det hvad, der kommer ud til befolkningen. Sådan virker politik, særligt nu, hvor uroen breder sig.
Derfor er det ekstra nødvendigt, at partiets ledelse bruger noget energi på at udbrede partiets menneskelige og socialt ansvarlige side til befolkningen. Det Espersen siger, er nemlig en udbredt opfattelse, som beror på mangel på kendskab til en moderne liberalisme.
Jeg har flere gange gjort opmærksom på denne manglende side i den offentlige fremtræden, som næsten kun har drejet sig om penge,vækst og kold materialisme gennem de aktuelle emner i folketingets daglige arbejde i en krisetid.
Lad os bringe mennesket ind i politikken i god tid inden valget.
Leo, m.LA

Hej Leo.
Jeg er enig i, at det kunne være rart at partiet viste flere sider af sig selv. Men jeg tror, at det er fornuftigt at acceptere at partiet er en alliance, som kun er stor nok til at komme i folketinget, hvis vi holder sammen om nogle få væsentlige emner.
Men prøv at nævne en oplagt markering, som ikke skaber forvirring om partiets mærkesager.

Hej Leo.
Jeg er enig i, at det kunne være rart at partiet viste flere sider af sig selv. Men jeg tror, at det er fornuftigt at acceptere at partiet er en alliance, som kun er stor nok til at komme i folketinget, hvis vi holder sammen om nogle få væsentlige emner.
Men prøv at nævne en oplagt markering, som ikke skaber forvirring om partiets mærkesager.

Dette kan udvikle sig til et meget ubehageligt angrebspunkt ved næste folketingsvalg.

Jeg kan sagtens forestille mig, at flere partier vil angribe LA med udsagn i stil med: "den løbske liberalisme à la Liberal Alliance og Saxo Bank, hvor alle er deres egen lykkes smed, og fanden tager de sidste«.

LA bør derfor allerede nu overveje sin position i forhold til ejerkredsen i Saxo Bank - økonomisk støtte kan være for dyrekøbt, hvis det skaber et angrebspunkt mod partiet.

Søren - Du rammer en af ligtornene. Partiets holdning til regulering af det indenlandske finansmarked, det der var kraftigt medvirkende til boligboblen og en stor del af krisen, er totalt fraværende i tydeligørelse af partiets politik. Hvorfor ?
Vi har jo netop en rådgiver, som skulle være ekspert i at anvise, hvordan man tøjler griskheden og rådgive om, hvordan lånevilkårene burde være.
Den lader jeg bare stå.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Og til Morten : Du har sikkert ret i "den forenklede strategis metode" i en valgkamp, overskuelige mærkesager på TV og i kampagnen. Men det burde ikke være en forhindring for at oplyse om liberalismens menneskelige side. Lad os ikke undervurdere danskerne.
En oplagt markering, som du efterlyser, kunne være et generelt opgør med, at alle ikke skal betale til alle, men at sociale ydelser skal være ydelser til værdigt trængende, og ikke almindelig, betingelsesløs uddeling til borgere, der selv kan. I øjeblikket diskuteres disse emner ud fra den økonomiske situation og krav om besparelser. Efter min mening skal synsvinklen ændres, så ordningernes anskues ud fra en politisk (ideologisk) holdning om, hvad der er socialt retfærdigt og solidarisk med de svageste, som uforskyldt er kommet i knibe. Et eklatant eksempel herpå er børnechecken, som regeringen helt uforståeligt roder rundt i. LA burde slå meget kraftigt på, at det er mindrebemidlede børnefamilier, der skal hjælpes og ikke alle.
Det vil være en oplagt markering og tydeliggørelse af partiets principielle holdninger.
Leo, m.LA

hvad fanden er der censur på bank-debat ??

Lene Espersen har jo 100% ret, og derfor mere sigende at Anders Samuelsson reagerer så voldsomt. Fint Lene, kom igen!

Anders - dit problem er, at det er dig, som vil sætte lille Søren uden for døren. Det er der aldrig kommet noget godt ud af, og slet ikke for lille Søren.

De sidste indlæg er pludselig mere aktuelle.
- Sejr flytter til Svejts. Hvad sker der ?
- De Konservative kom først i medierne med generelt, at alle ikke skal betale til alle - citat: "vi må tage opgøret med det, velfærdssamfundet har udviklet sig til".
Selvfølgelig har et regeringsparti meget, meget mere mediernes bevågenhed. LA tvinges jo til selv at indrykke annoncer uden filter for at komme i avisen.
Leo, m.LA

De sidste indlæg er pludselig mere aktuelle.
- Sejr flytter til Svejts. Hvad sker der ?
- De Konservative kom først i medierne med generelt, at alle ikke skal betale til alle - citat: "vi må tage opgøret med det, velfærdssamfundet har udviklet sig til".
Selvfølgelig har et regeringsparti meget, meget mere mediernes bevågenhed. LA tvinges jo til selv at indrykke annoncer uden filter for at komme i avisen.
Leo, m.LA

Skriv en kommentar






SMS 1212

 
 

8. september 2010
Kan friheden sikres? En liberal forfatning ved professor Peter Kurrild-Klitgaard
Læs mere her

27. september 2010
3-retters middag med MF Simon Emil Ammitzbøll
Les trois cochons
Læs mere her 

2. oktober 2010
Årets liberale fest for Sjælland
Læs mere her 

2. oktober
Liberal Alliances Ungdom holder kæmpe liberal fest på Gazstation
Læs mere her 

15. oktober 2010
Kulturnatten, besøg Liberal Alliance på Christiansborg
Læs mere her

 

 

 

 

 
Copyright © 2010 Liberal Alliance