Meld dig ind
Doner

Liberal Alliance går til angreb på topskatten

| 16 Kommentarer

"En skamplet på dansk økonomi." Sådan betegner Anders Samuelsen, partileder for Liberal Alliance, topskatten. Nye tal viser, at 300.000 flere danskere skal betale topskat i 2013 som en direkte følge af regeringens og Dansk Folkepartis genopretningspakke, og det får partilederen op i det røde felt:

 

"Topskatten er en misundelsesskat. Den bidrager kun med et meget lille beløb til statskassen - ganske få procent af statens samlede indtægter - men til gengæld koster den vækst og arbejdspladser i stor stil. Der er ingen gode argumenter for at beholde topskatten. Den eneste grund til, at vi stadig må trækkes med den, er, at den tilfredsstiller den smålighed og misundelse, som desværre trives hos nogle vælgere. Vælgere, som de andre partier lefler for," siger Anders Samuelsen. 

 

Med genopretningspakken vil antallet af topskatteydere i 2013 nærme sig det niveau, som gjaldt under den tidligere socialdemokratiske statsminister Poul Nyrup Rasmussen.

 

"Det er utrolig skuffende, at en borgerlig regering gør det her. Genopretningspakken indebærer de facto-skattestigninger for over 10 milliarder kroner. Det er den helt forkerte vej at gå. Og særligt udskydelsen af topskattelettelserne og fastfrysningen af topskattegrænsen er virkelig skadeligt for dansk økonomi," siger Anders Samuelsen.


Share this post:
FaceBook

16 Kommentarer

Helt enig
det er en skandale med topskatten, det er ren jantelov.
Der er masser af måder at financiere en afskaffelse af topskatten på,

1) Reducerer i u-landsbistanden
2) fjern børnechekken - i stedet for blot at reducere den
3) reducer dagpenge perioden til 1 år
4) skær 20 procent af kontant hjælpen. Det vil motivere folk til at komme i arbejde.
5) Skær et år af SUen, så vil de studerende blive motiveret for at blive hurtigere færdige og tjene penge og kan så sagtens betale et studielån tilbage, især hvis de ikke skal betale topskat
6) fjern fradraget for fagforeningsmedlemskab helt - i stedet for blot at reducere det.

Sund fornuft og god liberal politik. Så er der råd til topskatlettelser

MVH
Martin

Kære Anders

Det er vigtigt at nævne denne ulogiske skat hver gang, der er mulighed for det. Alene det at kalde det for topskat er jo en joke nu om dage, da næsten alle bidrager med et i statskassestørrelse er lille beløb. Skadevirkningerne er langt større end fordelene - ingen tvivl om det.

Jeg er så ikke enig med dig Martin i, hvad der skal erstatte topskatten. Vi er helt enige i, at skat på arbejde skal ned....men U-landsbistanden skal ikke ned - MEN - det skal diskuteres og analyseres, om skeptikerne har ret i, at U-landsbistand er mere skadelig end gavnlig. Jeg er tilhænger af meget u-landsbistand, fordi den sociale ulighed i verden er en trussel for demokratiudviklingen i den tredie verden og dermed også en trussel for os.

Herudover vil jeg gerne pille ved en anden grundsten - nemlig skattefrihed ved overskud ved salg af egen bolig. Jeg er godt nok selv husjer, men jeg synes faktisk at overskud ved salg af egen bolig skal beskattes ligesom overskud ved salg af aktier. Begrundelsen er, at det er en ikke produktivitets begrundet formue/værdiforøgelse, som bør beskattes ved realisering af gevinst. Det kunne også komme spekulation i fast ejendom til livs. Ja, på kort sigt vil det sikkert skade boligmarkedet men op sigt tror jeg det er sund fornuft.

Bort med efterløn og ind med indkomstregulering af børnechekken. Jeg synes stadig vi skal tilskynde til flere børn....men den debat der raser nu omkring børnechekken er skræmmende....danskerne er blevet vænnet til at kigge efter tilskud inden de træffer valg. Det skal vi have vendt.

Ja, rentefradragsretten kan vi godt drøfte nu med den lave rente. Måske er det nu, der kan reformeres på dette område uden at det skaber panik i dansken :-)

Hilsen

Steen

PS: Endnu engang stærkt Anders...

Anders - når topskatten omfatter 300.000 mennesker, er der jo langt fra kun tale om beskatning af "bankdirektører", og derfor ikke rimeligt at kategorisere det som en misundelses-skat. Den blev jo iøvrigt indført lang tid før finanskrisen i en tid, hvor ingen havde grund til at klandre bankdirektører for at tjene mere end de var værd. Da også problematisk, at du på den ene side hævder, at provenuet af topskatten er ubetydeligt, og samtidig at fjernelse af topskatten vil medføre en markant forbedring af Danmark økonomi. Desuden er der jo ikke tale om at indføre topskatten som led i genopretnings-pakken, men såmen bare om at udsætte en eventuel afskaffelse af topskatten til en senere periode, hvor det offentlige budget er bedre i balance.
Til sidst er det da også rimeligt at bemærke, at Nyrup jo faktisk i modsætning til Fogh efterlod sig en sund offentlig økonomi samt fornuftige finanspolitiske planer, som Fogh da trods alt i sine førse regeringsår var klog nok til at nyttiggøre. Så uanset din generelt kritiske holdning til SD og al dets væsen, kunne du nu gerne have været stor nok til at give Nyrup og Lykketoft lidt credit for det økonomiske bo, som de efterlod, i stedet for blot at bruge deres topbeskatningsniveau som skræmmebillede.

Det er flot martin - væk med topskatten, så alle os der har rigeligt, kan få mere.
Og lad så alle dem der ikke har så meget, betale gildet!
For det er jo en kendsgerning, at u-landene sagtens kan klare sig selv - ellers må de lære det!
Lige som det er en kendsgerning, at børnefamilierne flyder i penge, og at de ledige og kontanthjælpsmodtagerne selv har valgt ikke at arbejde, fordi det er så attraktivt at leve af dagpenge og kontanthjælp. Der er jo rigeligt arbejde til alle!
Og lad os så få skovlen under fagbevægelsen, så vi kan komme af med den højt besungne Flexicurity-model på det danske arbejdsmarked - det skal nok give gode resultater og stabilitet.
Det er sikkert liberal politik - men det er både usympatisk og langt fra sund politik.

Jørn Strand vi er 565.000 som betaler topskat og det stiger med groteske 300.000 til små 900.000 borgere eller halvdelen af alle der forsørger sig selv ved hæderligt arbejde - men det er jo ikke nok for vores uendelige velfærdssamfund som har et struturelt underskud på 25 mia som ingen i VKO eller S-SF forholder sig til - så pak kufferten.

Jeg er ganske enig i det meste af det du siger. Men jeg mener dog ikke at en sænkning af det su-beretigede antal år vil få folk til at færdiggøre deres uddannelse hurtigere. Det handler mere om oplysningsniveauet på ungdomsuddannelserne, og hjælp til at komme videre mere end det handler om penge. Men det sagt er der ikke nogen grund til, at man skal være berettiget til SU længere end en kandidat grad, tager at få på nominel tid. Og desuden er der ingen grund til at folk der vælger en kort videregående uddannelse har 72 måneder med SU til at færdiggøre den.

Ellers aldeles enig.

//Kristian

LA - så har jeres bloks udenrigsminister gjort det igen, nemlig at blive væk fra et udenrigspolitisk vigtigt møde med Israels ambassadør. Dennegang ikke p.g.a. ferie med familien på Mallorca, men for at undgå ubehagelig kritik af Israel. Hendes eneste udtralelse er den meget neutralt intetsigende, at sagen bør undersøges, og dernæst sender hun en embedsmand til mødet med den israelske ambassadør, så hun bagefter har frihed til at blive klogere.
Situationen var ellers Danmarks chance for at rette op på et ramponeret renome i hele den muslimske verden.
Selvfølgelig skal sagen undersøges som en kriminalsag ved tyrkisk domstol, hvad angår de enkelte drab ombord. Men kapring af en anden nations skib i international farvand er normalt kun hvad man fx. udsættes for ud for Somalia, og ikke noget som behøver nærmere undersøgelse for at vurdere, om det er folkeretligt lovligt eller ej. Så også af hensyn til vores Nato-partner Tyrkiet kunne man have forventet, at fru Espersen i det mindste straks kritiserer, at et skib fra et Nato-land kapres i international farvand. Forholdet til Tyrkiet er jo p.t. også belastet af fru Espersens manglende opfølgning på en kurder-radio sag, så også derfor ville en støtte nu til Tyrkiet være tiltrængt. Hovrofr skal det være så svært - og hvor er egentlig LA?

Jesper - du skriver at 'os der allerede har rigeligt kan få mere' ved en topskattelettelse, og at det er usympatisk politik. Jeg fornemmer at din argumentation bunder i en opfattelse, som er meget udbredt i den røde blok, og som går på at grunden til at folk bliver velhavende er, at de får et stempel i panden af tilfældige kræfter, hvor der står at de er velhavende. Dem kan man trygt brandbeskatte, for de vil jo altid være der, selv om man ikke rigtig forholder sig til hvem de er og hvordan de er blevet velhavende.

Jeg tror at folk bliver velhavende af en årsag, og årsagen er oftest foretagsomhed. For et samfund er foretagsomhed er ikke en sygdom der skal bekæmpes, det er tværtimod det vi skal leve af. Topskatten hæmmer foretagsomheden, og det er katastrofalt for et samfund der gerne vil have råd til at tage sig godt af dem som har et reelt behov for hjælp fra det offentlige.

Derfor er topskattelettelser ikke usympatisk politik.

Skat og løn - En anderledes synsvinkel !
Gennem mange år har løndannelse og skat udviklet sig i et indbyrdes afhængighedsforhold. Skal jeg have 2000 kr mere i løn til mig selv, skal arbejdsgiveren af med 4-5000 kr.
En berømt LO-boss sagde engang nogenlunde sådan : "Vi forhandler os til mere i løn og skattefar tar` det meste". Såkaldt frie forhandlinger !
Påstand : Havde skatten ikke være mere og mere progressiv i 40-50 år, havde lønpresset ikke været så stort.
Ide : Skal vi skrue tiden tilbage (flad skat, topskat væk osv), kunne vi gå tilsvarende ned i løn. Vi har så det samme til os selv og mærker ikke noget, men virksomhederne spare lønudgift bliver mere konkurrencedygtige. Det vil kræve frivillige trepartsforhandlinger eller lovindgreb. Vælg selv.
Det manglende provenu i statskassen skal naturligvis ind på anden vis, men det er en anden historie.
Leo, m.LA

@Jesper
"Det er flot martin - væk med topskatten, så alle os der har rigeligt, kan få mere."

Nemlig, det er ikke rimeligt at man får taget 70% af sidste krone tjent. Det gør at ingen gider at tage chancer og starte virksomheder, som dem der ikke har rigeligt kan få arbejde hos. Og når det nu kun giver peanuts i det store billede, så giver det endnu mindre mening. Det er ren misundelse og dumhed at gå ind for topskat.

"For det er jo en kendsgerning, at u-landene sagtens kan klare sig selv"

Det er i hvertfald en kendsgerning at over 50 års bistand ikke har hjulpet stort.

"Lige som det er en kendsgerning, at børnefamilierne flyder i penge,"

Måske fordi at de brandbeskattes?

"Og lad os så få skovlen under fagbevægelsen..."

De skal blot ikke terrorisere polakker eller blokere virksomheder ved vold og tvang, så kan de såmænd godt eksistere for min skyld.

"Det er sikkert liberal politik - men det er både usympatisk og langt fra sund politik."

Det ER liberal politik. Det der er usympatisk er når folk som dig, ønsker at ødelægge produktiviteten ved hjælp af skatter, og udbytte det arbejdende folk, til skade for alle, også de såkaldt svage.

Faktum er, at topskatten ikke længere er en skat udelukkende for højtlønnede. Langt fra. I dag rammes den almindelige arbejder også af skatten, og der var jo i sin tid slet ikke meningen.

Man kunne starte med at hæve grænsen betydeligt, og ikke, som regeringen gør, udskyder 'på grund af krisen'. Det er så vigtigt, for mig ihvertfald, at sygeplejersken og folkeskolelæreren (for at bruge nogle klichéer, men I ved hvad jeg mener) ikke rammes af topskatten.

Man kan så diskutere, om de aller højest lønnede skal betale en højere skattesprocent end andre. Det synes jeg de skal, og det er ikke noget med jantelov eller misundelse at gøre; det er ren og skær demokratisk solidaritet.

Dog burde ingen betale mere end halvdelen af sin indkomst i skat.

@Lucas
Hvis topskat stort set intet giver i kassen, især hvis du ønsker at rykke grænsen opad, så kan jeg ikke se at der skulle være andet end jantelov og misundelse der taler for den. Dem der tjener meget betaler jo i forvejen mere i skat.

Men i disse tider ville en topskat på 50%, jo være himmelsk. Men jeg synes nu at 50% er alt for meget at skulle betale i indkomstskat, især når man bagefter skal betale moms og afgifter.

ja, man skal så absolut lytte til vismændene, men man skal også lytte til den almindelige borger. Og topskatslettelser er ikke solidarisk
På landets arbejdspladser og uddannelsessteder er vreden over den borgerlige regerings fattigdomsplan knyttet sammen med ønsket om et reelt politisk kursskifte i Danmark. Men det kommer ikke af sig selv ved at udskifte en regering med en anden.

Tiden er inde til, at Liberal Alliancetræder i karakter og markerer sig som en selvstændig kraft med sin egen politik.

Og i den forbindelse er det også vigtigt atfagbevægelsen og ungdommens interesseorganisationer kommer på banen og er med til at formulere fælles krav og aktivt rejse en kampagne for, at disse krav gennemføres af en hvilken som helst regering uanset bogstavkombination.


Den offentlige sektor skal udbygges - ikke afvikles. Privatisering og udlicitering er ikke vejen frem -heller ikke selv om man er liberal.

En solidarisk skattepolitik - de bredeste skuldre skal bære de største byrder. Rul de asociale skattelettelser tilbage - Væk med skattestoppet.
Beskat de multinationale selskaber.

Vigtigt er det også med en regulering af dagpenge, kontanthjælp og pensioner.
4 års dagpengeret bør genindføres - Væk med halve dagpenge til unge.
Fingrene væk fra efterlønnen, det er ikke her skoen trykker.

Stop udflytningen af danske arbejdspladser.
Igangsæt en massiv beskæftigelsesindsats, der gavner velfærd og miljø.

Forsvar den danske model.
Nej til løndumping.
Stop EU's pres mod de danske overenskomster.

Igangsæt en massiv uddannelsesindsats.
Ungdomsuddannelse til alle.
Garanti for praktikpladser.
Kompetencegivende efteruddannelse som tilbud til alle arbejdsløse.
Lige SU til alle - for en SU til at leve af.

Stop sygehuskrisen - sundhed for alle.
Ekstrabevilling til hospitalerne - Stop fyringerne.
Stop skattefritagelsen for arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer.

Nej til dansk krigsdeltagelse.
Træk alle danske soldater hjem nu.
Højere udviklingsbistand

For en bæredygtig udvikling.
Hurtig afvikling af de danske kulkraftværker - Udbyg den vedvarende energi.
Udbyg den kollektive transport.
Omlæg dansk landbrug fra kemisk til økologisk landbrug.

Udvid det almennyttige boligbyggeri.
Byg flere billige ungdomsboliger.

Hvor skal pengene komme fra?

Liberal Alliance skal være et socialt ansvarligt og et økonomisk ansvarligt parti. Men dets ansvar er primært over for den brede befolkning og dens velfærd

Der er penge nok i det danske samfund til at gennemføre ovenstående krav. Men det kræver strukturelle reformer med indgreb over for de store formuer og nationalisering af nøglesektorer i dansk økonomi. Og det kræver ligeledes brud med EU, som aldrig vil acceptere en politik, der skader storkapitalen.

For at kunne gennemtvinge disse reformer er det derfor nødvendigt, at der skabes et andet styrkeforhold i det danske samfund. Dette styrkeforhold må bygge på organisering, mobilisering og aktiviteter med udgangspunkt i arbejdspladser og studiesteder.

Liberal Alliance skal opfordre aktivt til, at de progressive kræfter i fagbevægelsen og ungdommens interesseorganisationer sætter sig i bevægelse med dette mål for øje.

Liberal Alliance bør på sigt kæmpe for et velstående, frit, solidarisk og bæredygtigt samfund og for et opgør med den kriseplagede socialdemokratiske politik.

LOL @ Allan

Har LA egentligt nogensinde fortalt os, hvordan de vil finansiere 40% skat?

@allan hahahaha du er ikke særlig skarp eller realistisk ?

Skriv en kommentar






SMS 1212

 
 

8. september 2010
Kan friheden sikres? En liberal forfatning ved professor Peter Kurrild-Klitgaard
Læs mere her

27. september 2010
3-retters middag med MF Simon Emil Ammitzbøll
Les trois cochons
Læs mere her 

2. oktober 2010
Årets liberale fest for Sjælland
Læs mere her 

2. oktober
Liberal Alliances Ungdom holder kæmpe liberal fest på Gazstation
Læs mere her 

15. oktober 2010
Kulturnatten, besøg Liberal Alliance på Christiansborg
Læs mere her

 

 

 

 

 
Copyright © 2010 Liberal Alliance